In mai putin de trei decenii, Internetul a reinventat modalitatile prin care cautam informatii, consumam divertisment si ne gestionam retelele si relatiile sociale.
In schimb, stim mult mai putin despre efectele pe care activitatile noastre online le au asupra creierului uman. Pana in prezent, cel mai cuprinzator efort pentru a explora aceasta intrebare este un studiu international, de colaborare, realizat de cercetatori din cinci universitati: Harvard, Universitatea Western Sydney din Australia, King’s College London, Universitatea Oxford si Universitatea din Manchester.
Concluzia generala a studiului, publicata in World Psychiatry, este ca ne aflam doar in etapa preliminara a explorarii acestei intrebari si avem multe de invatat despre impactul lumii online asupra creierului. Incercand sa ajunga la cel putin cateva concluzii tentative, oamenii de stiinta s-au concentrat pe trei domenii: atentia si concentrarea, memoria si interactiunea sociala.
Atentie si concentrare
Cercetatorii au analizat o activitate comuna online, multitasking si au ajuns la concluzia ca aceasta practica poate limita capacitatea noastra de a ne concentra pe finalizarea sarcinilor specifice, atat online cat si off. Daca ne distragem cu usurinta online prin cele mai recente notificari prin e-mail sau pe retelele de socializare, aceasta tendinta de distragere usoara poate continua si face dificila concentrarea pe finalizarea sarcinilor offline.